Frauda online de sărbători

Ce este frauda online?

Frauda online sau pe internet se referă la utilizarea de instrumente și programe online cu conexiune la internet pentru a înșela sau exploata oamenii. Aceasta este efectuată de infractorii cibernetici care folosesc o varietate de vectori și tactici de atac.

Există câteva escrocherii specifice sărbătorilor, dar majoritatea sunt variante ale fraudei obișnuite care au fost intensificate pentru a coincide cu creșterile sezoniere ale traficului web și ale cheltuielilor. Escrocii folosesc site-uri web false și campanii de social media care imită mărci cunoscute pentru a atrage clienții care vânează chilipiruri, deoarece comercianții adevărați își lansează vânzările sezoniere. Aceștia vă conving să plătiți bani prin aceste site-uri web și postări false pentru bunuri pe care nu le veți primi niciodată.

Multe dintre ele servesc, de asemenea, ca instrumente de dobândire a numerelor de card de credit și a altor tipuri de informații personale pe care infractorii le folosesc pentru a vă fura identitatea. Escrocii pot disemina link-uri sau fișiere care conțin programe malware prin oferte false de reduceri sau prin e-mailuri de „confirmare a achiziției”.

Tipuri de frauda

1. Escrocherii de phishing prin email

Una dintre cele mai comune forme de fraudă online care continuă să reprezinte un pericol grav pentru consumatori și organizații o reprezintă schemele de phishing pe bază de e-mail.

Atacul acestora urmărește să convingă victimele să deschidă un atașament dăunător sau să facă click pe un link care îi duce către un site web rău intenționat sau care a fost falsificat pentru a părea autentic.

Odată cu acest click, ei primesc apoi o listă cu adresele de email ale potențialelor victime. După ce victima face click pe link, aceasta este trimisă pe site-ul fals, care fie îi cere numele de utilizator și parola, fie descarcă imediat programe malware pe computer pentru a fura date și acreditările de conectare. Ulterior, hackerul poate accesa conturile online ale utilizatorului cu aceste informații, poate fura informații suplimentare, cum ar fi numerele cardului de credit, poate avea acces la rețelele de socializare conectate la dispozitiv sau se poate implica în furturi de identitate mai extinse.

Atacatorii care folosesc escrocherii de tip phishing prin e-mail vor cere frecvent victimelor sa se grăbească și o să sublinieze faptul că acest proces trebuie rezolvat urgent. Informează victimele că aplicațiile, contul lor online sau cardul de credit este în pericol și că trebuie să se conecteze imediat pentru a remedia problema.

2. Organizații false care vă iau donațiile

Potrivit unor studii recente din 2021, o treime din toate donațiile filantropice sunt făcute în decembrie. Acest lucru implică o creștere a organizațiilor caritabile false care folosesc agenți de telemarketing agresivi și site-uri web false pentru a profita de bunăvoința oamenilor. Potrivit unui sondaj realizat de „The Independent”, aceasta este cea mai tipică înșelătorie de Crăciun, 23% dintre respondenți raportând că au primit o cerere de contribuție falsă.

3. Frauda la livrare

Pe măsură ce pachetele comenzilor online călătoresc în toată țara, fraudatorii trimit e-mailuri și mesaje de phishing care se pretind a fi notificări de la FanCurier, SameDay sau Serviciul Poștal Român despre livrarea primită sau lipsa acesteia. Linkurile conduc utilizatorii către site-uri web rău intenționate sau pagini de conectare false care solicită informații personale.

4. Comercianți online similari cu marile branduri care oferă reduceri substanțiale

De când a început pandemia, mult mai mulți oameni decât oricând își fac cumpărăturile online, de aceea este esențial să înțelegeți cum să faceți acest lucru în siguranță.

Escrocii au înființat magazine online false cu prețuri reduse drastic, în efortul de a vă înșela și a vă convinge să faceți o achiziție. Dacă o faceți, fie vă vor fura informațiile cardului de credit, fie vă vor obliga să utilizați metode de plată nereversibile (cum ar fi transferuri bancare, aplicații de plată sau carduri cadou).

Cum să ne ferim de fraudă

1. Mențineți practici excelente de securitate cibernetică.

Vă rugăm să nu faceți click pe orice linkuri sau atașamente dubioase găsite în emailuri, site-uri web sau rețele sociale. Dacă o companie vă solicită să vă schimbați parola sau detaliile contului, aveți grijă suplimentară. Ar trebui să căutați în mod independent numărul de telefon al companiei și să ii sunați.

2. Aflați cui vindeți sau de la cine cumpărați

Verificați adresa URL a fiecărui site web pentru a vă asigura că este de încredere și sigur. Un site web de unde efectuați o achiziție ar trebui să înceapă cu https („s”-ul vine de la safe/ sigur). Nu introduceți informațiile dvs. pe site-ul respectiv dacă nu apare un simbol al unei mici chei sau al unui lacăt în dreapta sus.

Când faceți o achiziție pentru prima dată de la o firmă, faceți-vă temele și citiți evaluările clienților. Verificați evaluarea feedback-ului pentru orice piață online sau site de licitație pe care îl utilizați. Fiți atenți la cumpărători și vânzători care au în mare parte evaluări negative sau fără feedback.

3. Atenție la modul în care plătiți.

Nu trimiteți niciodată bani unui vânzător prin transfer bancar.

Nu utilizați carduri cadou preplătite ca plată. Un furnizor va solicita informațiile cardului dvs. cadou și codul PIN în aceste fraude. Escrocul va fura banii de pe cardul cadou și nu îl va folosi pentru a plăti achiziția dvs., astfel încât nu veți primi niciodată articolul respectiv.

Când faceți achiziții online, utilizați un card de credit și urmăriți soldul contului dvs. Dacă observați o tranzacție suspectă, contactați furnizorul cardului de credit pentru a contesta taxa.

4. Nu vorbiți cu necunoscuții

Ignorați mesajele de tip spam și fiți precaut cu privire la emailurile nesolicitate. Nu transmiteți niciodată informații cu caracter personal sau financiar, daca vi se cere acest lucru prin e-mail și nu deschideți link-uri suspecte sau alte fișiere atașate de origine necunoscută. Societățile legitime nu vă vor cere niciodată astfel de informații sensibile pe această cale.

5. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, cel mai probabil nu este ceva în regulă

Ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate sunt adesea înșelătorii. Citiți cu foarte mare atenție condițiile introduse prin semnul „*” și alte precizări scrise mărunt. Verificați claritatea condițiilor de livrare și în special a celor de returnare. Acordați atenție ofertelor de abonament ascunse atunci când acceptați o mostră gratuită.

Bibliografie

  1. Nearly a quarter of people targeted by holiday scams – survey (2021) The Independent. Independent Digital News and Media. Available at: https://www.independent.co.uk/money/nearly-a-quarter-of-people-targeted-by-holiday-scams-survey-b1874432.html (Accessed: November 25, 2022).
  2. Romana, F. A., Popescub, D., & Achimc, M. V. How to detect the undetected? The (true) level of fraud related to European Funds.
  3. SpatiulConstruit.ro (2021) Cele Mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online şi cum Te Fereşti, SpatiulConstruit.ro. Available at: https://www.spatiulconstruit.ro/articol/cele-mai-intalnite-7-tipuri-de-fraude-in-mediul-online-si-cum-te-feresti/24397 (Accessed: November 25, 2022).

Prietenii Ora de Net

UPC UPC UPC
Salvati Copiii

Copyright © 2019 Ora de net

Salvati Copiii - Uniunea Europeana

Copyright © 2019 Ora de net